Το λαθρεμπόριο καυσίμων και οι «πειραγμένες» αντλίες στα πρατήρια, σε συνδυασμό με τη μειωμένη κατανάλωση λόγω αυξημένων τιμών και τις υψηλές επισφάλειες, είναι οι σημαντικότερες απειλές που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις του κλάδου των πετρελαιοειδών, που ζητούν αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας.
«Όσο η αγορά λειτουργεί με...
στρεβλώσεις και αθέμιτες πρακτικές, αυτοί που θα φεύγουν θα είναι οι καλοί επιχειρηματίες», επισήμανε νωρίτερα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), κ. Γιάννης Ψυχογιός, χαρακτηρίζοντας ευτυχή συγκυρία το γεγονός ότι πρατηριούχοι και εταιρείες έχουν ομονοήσει στο θέμα της καταδολίευσης των αντλιών και θέλουν να ξεκαθαρίσει το τοπίο με αφαιρέσεις αδειών.
Επικαλούμενος, μάλιστα, εκτιμήσεις της αγοράς ο κ. Ψυχογιός σημείωσε πως ειδικά στην Αττική οι ποσότητες καυσίμων που πωλούνται μέσα από πρατήρια με «πειραγμένες» αντλίες ενδέχεται να φθάνει και στο 30% του συνολικού διακινούμενου όγκου, δεδομένου ότι «τα κέρδη που μπορούν να αποκομίσουν είναι τεράστια». Αντιστοίχως, από το λαθρεμπόριο οι απώλειες από το ΦΠΑ και τον ειδικό φόρο κατανάλωσης εκτιμώνται σε περίπου 350 - 500 εκ. ευρώ, ετησίως.
Περαιτέρω ο κ. Ψυχογιός ανέφερε ότι τον τελευταίο 1,5 χρόνο η μείωση της κατανάλωσης στα καύσιμα, κατά μέσο όρο, φθάνει στο 15% και είναι εξαιρετικά μεγάλη σε σχέση με προηγούμενα χρόνια. Ωστόσο, εκτίμησε ότι στα επόμενα τρίμηνα του 2011 η ψαλίδα θα κλείσει πλησιάζοντας μεν στο μηδέν, αλλά σε κάθε περίπτωση σε αρνητικό πεδίο.
Είπε ακόμη ότι η βασική αιτία για την αύξηση των τιμών της βενζίνης είναι στην αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, αφού «οι εταιρείες και τα πρατήρια έχουν μεικτό περιθώριο κέρδους 4% και μέσα από αυτό υποχρεώνονται να εξασφαλίσουν τα λειτουργικά έξοδα και να έχουν ένα λογικό κέρδος». Θεώρησε, ωστόσο, απίθανο, να φθάσει η τιμή της βενζίνης στα 2 ευρώ το λίτρο, αν δεν ενισχυθεί το δολάριο σε σχέση με το ευρώ και δεν αυξηθεί άλλο ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, κάτι που «θα ήταν καταστροφή».
Εξαιτίας της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στον κλάδου, εξάλλου, ο κ. Ψυχογιός υποστήριξε πως τα κέρδη των εταιρειών πετρελαιοειδών έχουν παρουσιάσει μείωση περίπου 45% σε σχέση με το 2009 και πως περί τα 800 πρατήρια έχουν κλείσει, ήδη, ενώ υπάρχουν και άλλα που βρίσκονται σε δύσκολη θέση.
«Η αλήθεια είναι ότι σε μια αγορά όπως η ελληνική τα περίπου 8.000 πρατήρια που λειτουργούν είναι πάρα πολλά» είπε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ και μολονότι εκτίμησε πως ένας λογικός αριθμός θα ήταν γύρω στα 5.000 πρατήρια, εξέφρασε την άποψη ότι αυτό δεν θα γίνει ποτέ στην Ελλάδα.
Όσον αφορά στα «βερεσέδια» ο κ. Ψυχογιός ξεκαθάρισε πως αφορά στην πλειονότητα των περιπτώσεων συναλλαγές με επιχειρήσεις και πως για κάποια πρατήρια ανά την επικράτεια μπορεί να αντιπροσωπεύουν ίσως και το 50% του τζίρου τους.
«Σε μια αγορά που λόγω των αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων απαιτούνται διπλάσια κεφάλαια κίνησης και την ίδια στιγμή ο δανεισμός δεν είναι δεδομένος, τα πράγματα είναι εξαιρετικά δύσκολα», είπε χαρακτηριστικά. Παράλληλα, επανάλαβε την ανάγκη να εφαρμοστεί η ισχύουσα νομοθεσία για να εξυγιανθεί ο κλάδος και στο πλαίσιο αυτό τάχθηκε υπέρ της εξίσωσης του φόρου στο πετρέλαιο της θέρμανσης με αυτό της κίνησης, υπό την προϋπόθεση ότι η κυβέρνηση θα βρει τρόπο να επιστρέφει στους δικαιούχους το επιπλέον ποσό και μάλιστα προκαταβολικά και όχι αφού γίνει η αγορά του πετρελαίου, διότι σε άλλη περίπτωση θα αποθαρρυνθεί ακόμη περισσότερο η κατανάλωση.