Όλες οι ενδείξεις, οι αναφορές, οι διαρροές και οι πληροφορίες δείχνουν πλέον ότι βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο πριν την έναρξη της διαδικασίας καταστροφής των χημικών στη Μεσόγειο. Σύμφωνα και με τις τελευταίες εκτιμήσεις και παρά τη συσκότιση των Αμερικανών περί πολυήμερης παραμονής του «Cape Ray» στην Καλαβρία, είναι πιθανόν από τις 3 Ιουλίου και μετά το «Cape Ray» να ξεκινήσει προς τα διεθνή ύδατα μεταξύ Κρήτης-Μάλτας και Ιταλίας, για να αρχίσει η διαδικασία καταστροφής των χημικών όπλων της Συρίας.
Η είδηση ενισχύεται και από την πληροφορία ότι τα μέτρα ασφαλείας στο λιμάνι Gioia Tauro έχουν αυξηθεί πλέον στην κατηγορία Α, ως απόλυτη προτεραιότητα.
Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι σήμερα στις 8 το πρωί καταφτάνει, επισήμως τουλάχιστον, στο λιμάνι Gioia Tauro της Καλαβρίας το «Cape Ray». Το δεύτερο πλοίο, το δανέζικο «Ark Futura», το οποίο μεταφέρει τους 600 τόνους των επικίνδυνων χημικών, σύμφωνα με πληροφορίες, θα φτάσει στο Τζόγια Τάουρο ξημερώματα την επόμενη μέρα (2 Ιουλίου).
Σε δηλώσεις της μετά τη συνάντηση που είχε την Παρασκευή με το Δανό ομόλογό της Martin Lidegaard στην Κοπεγχάγη, η Ιταλίδα υπουργός χαρακτήρισε τη μεταφορά και την «επακόλουθη καταστροφή» των χημικών της Συρίας μία επιχείρηση που διεξάγεται από κοινού από την Ιταλία, τη Δανία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και άλλες χώρες, ως «τη μόνη θετική επιχείρηση στα πλαίσια της συριακής κρίσης», εξηγώντας ότι «θα μπορούσε να συμβάλει ευρύτερα στον αφοπλισμό αλλά και στον αποκλεισμό των πυρηνικών όπλων στην περιοχή».
«Η συνεργασία με τη Δανία ήταν εξαιρετική, όπως ήταν και με τις ΗΠΑ και τον Οργανισμό για την Απαγόρευση των Χημικών Όπλων (OPCW), που συντόνισε την όλη επιχείρηση», πρόσθεσε η Mogherini. Ο Οργανισμός για την Απαγόρευση των Χημικών Όπλων επιβεβαίωσε το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων ότι η τελευταία μεταφορά των επικίνδυνων ουσιών από το δανέζικο μεταγωγικό «Ark Futura» στο αμερικάνικο «Cape Ray» θα πραγματοποιηθεί στις αρχές Ιουλίου.
Εντωμεταξύ, σύμφωνα με τηλεγράφημα της αγγλικής υπηρεσίας του Al Arabiya από το Σάββατο έχουν ενταθεί τα μέτρα ασφαλείας στο λιμάνι Gioia Tauro, ενόψει και της διαδικασίας μεταφόρτωσης του χημικού οπλοστασίου της Συρίας μέσα στις επόμενες ημέρες.
Τα μέτρα ασφαλείας συζητήθηκαν το Σάββατο στην Ιταλία, κι αποφασίστηκε η τοποθέτηση επιπλέον φραγμάτων και σημείων ελέγχου, ενώ θα γίνονται διαρκώς περιπολίες από ξηρά και θάλασσα γύρω από το λιμάνι.
Από σήμερα θα λειτουργεί Κέντρο Ελέγχου όπου αξιωματικοί, πυροσβέστες, αστυνομικοί, καθώς και στρατιωτικό προσωπικό θα είναι έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο περιμένοντας την άφιξη του «Ark Futura». Μεταξύ 1 και 3 Ιουλίου θα οριοθετηθεί μία ζώνη ενός χιλιομέτρου όπου θα απαγορεύονται οι πτήσεις.
48 ώρες για τη μεταφόρτωση
Σύμφωνα με τον Μάικλ Λούαν, επικεφαλής δημοσίων σχέσεων του Οργανισμού Απαγόρευσης Χημικών όπλων, «η διαδικασία της μεταφόρτωσης θα πάρει στη χειρότερη των περιπτώσεων 48 ώρες, ενώ μπορεί να ολοκληρωθεί και μέσα σε μία ημέρα. Έχουν τον εξοπλισμό που χρειάζονται, γι” αυτό επιλέξαμε το συγκεκριμένο λιμάνι, αφού έχουν εμπειρία στη διαχείριση τέτοιων υλικών».
Σύμφωνα όμως με πληροφορίες από τον εκπρόσωπο του Αμερικανικού Πενταγώνου John Kirby, η μεταφόρτωση εντός του λιμένα θα διαρκέσει «αρκετές ημέρες». Η πληροφορία αυτή όμως μπορεί να είναι παρελκυστική τόσο για τις αντιδράσεις των κατοίκων της Μεσογείου στα επίμαχα σημεία, όσο και κυρίως για λόγους ασφαλείας, αφού η επιχείρηση για τις ΗΠΑ είναι απόλυτης στρατιωτικής προτεραιότητας.
Ωστόσο, είναι βέβαιο πως μόλις ολοκληρωθεί η μεταφορά των χημικών εντός του «Cape Ray» θα ξεκινήσει την πορεία του προς τα διεθνή ύδατα, όπου θα αρχίσει η διαδικασία της καταστροφής των επικίνδυνων υλικών, η οποία, σύμφωνα με τον Οργανισμό και όσα απάντησε στη «Νέα Κρήτη», θα διαρκέσει περίπου 60 έως 90 ημέρες, εφόσον δεν υπάρξει κακοκαιρία.
Πυκνώνουν οι διαρροές
Όσο πλησιάζει η στιγμή που το «πείραμα της Μεσογείου» θα γίνει πράξη νοτιοδυτικά της Κρήτης, κατά ένα περίεργο τρόπο πυκνώνουν οι διαρροές, φυσικά απόλυτα ελεγχόμενες από όσους ετοιμάζονται για πρώτη φορά εν πλω να προχωρήσουν με την αμφίβολη μέθοδο της υδρόλυσης σε εξουδετέρωση των χημικών της Συρίας. Υπενθυμίζεται ότι μετά τις αποκαλυπτικές απαντήσεις του Οργανισμού Απαγόρευσης των Χημικών την περασμένη Παρασκευή στη «Νέα Κρήτη», προκύπτει ότι ο Οργανισμός αγνοεί και παραπέμπει στους Αμερικανούς του «Cape Ray» για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, την ώρα που δεν αποκλείει τη διαρροή ή το ατύχημα, για τα οποία όμως, αν συμβούν, αποποιείται την ευθύνη, μεταβιβάζοντάς τη στο πλήρωμα του αμερικανικού πολεμικού πλοίου.
Έλληνες και Τούρκοι μαζί…
Ένα υποβρύχιο από την Ελλάδα, φρεγάτες από Γερμανία, Ιταλία και Τουρκία και άλλα πολεμικά πλοία του 6ου Στόλου των ΗΠΑ, που είναι επικεφαλής, συγκροτούν την Task Force – 64 (CTF-64) που θα συνοδεύει και θα προστατεύει το υπό αμερικανική σημαία πλοίο «MV Cape Ray», στο οποίο θα γίνει η υδρόλυση των χημικών της Συρίας στα διεθνή ύδατα της Μεσογείου, μεταξύ Σικελίας (Ιταλίας), Μάλτας και Ελλάδας. Η πληροφορία διασταυρώνεται τόσο από διαρροές του Αμερικανικού Πενταγώνου, όσο και από επίσημες ανακοινώσεις του Γενικού Επιτελείου της Τουρκίας!
Ήδη, όπως είναι γνωστό, το μετασκευασθέν και εξοπλισθέν με τα μηχανήματα υδρόλυσης πλοίο ανακοινώθηκε από το αμερικανικό ναυτικό ότι απέπλευσε από τη βάση Rota της Ισπανίας και ήδη βρίσκεται εν πλω προς το λιμάνι του Gioia Tauro, της Ιταλίας, όπου αναμένεται να φορτώσει τα χημικά όπλα που μεταφέρονται εκεί από τη Συρία με το δανικό πλοίο «Ark Futura». Ανακοινώνοντας την αναχώρηση, ο υπεύθυνος Τύπου του αμερικανικού Πενταγώνου, υποναύαρχος John Kirby, δήλωσε ότι η παραμονή του πλοίου στην Ιταλία αναμένεται να διαρκέσει αρκετές ημέρες.
«Γιατί δε θα μας θέλουν πάνω στο πλοίο;»
Με όλη τη βεντάλια να ανοίγει επί του θέματος πλέον, ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης και διευθυντής του Εργαστηρίου Διαχείρισης Επικίνδυνων και Τοξικών Αποβλήτων Βαγγέλης Γιδαράκος, μιλώντας στον 98,4, σημείωσε με νόημα: «Ανησυχώ με το κομφούζιο για την καταστροφή των χημικών, ιδίως με όσα αποκαλυπτικά πέτυχε η «Νέα Κρήτη» να εκμαιεύσει από τον Οργανισμό Απαγόρευσης των Χημικών, κάνοντας ό,τι δεν έκανε η ελληνική κυβέρνηση. Το κομφούζιο που επικρατεί γύρω από το θέμα των συνθηκών καταστροφής του οπλοστασίου, της εξασφάλισης της ασφάλειας των μετεχόντων στην επιχείρηση – των λαών της Μεσογείου – του ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη, του οικοσυστήματος και λιγότερο, τέλος, του χάους στην επικοινωνία είναι προφανές ότι εξυπηρετεί την αδιαφάνεια στο όλο θέμα. Εγώ λέω ότι οι πολίτες πρέπει να εμπιστεύονται τους Έλληνες επιστήμονες που εξαρχής με καίρια επιστημονικά ερωτήματα, που ποτέ δεν απαντήθηκαν, αμφισβήτησαν το όλο εγχείρημα.
Από την πληροφόρηση που έχω, τα πειράματα που έγιναν στο πλοίο για το σύστημα της υδρόλυσης πριν καν, αλλά και ενώ αυτό ήταν δεμένο στη βάση Ρότα της Ισπανίας, έδειξαν ότι δημιουργείται πρόβλημα στο σύστημα με τη μέθοδο της υδρόλυσης και ότι τα μέτρα που λαμβάνονται αφορούν μόνο στην αντιμετώπιση «μίας στραβής» πάνω στο πλοίο».
Μάλιστα, ο καθηγητής Βαγγέλης Γιδαράκος σημείωσε με ιδιαίτερο νόημα και τα εξής αποκαλυπτικά: «Δε μας καλύπτουν πλέον, μετά τις απαντήσεις του Οργανισμού στην εφημερίδα σας, ούτε οι διαβεβαιώσεις των Αμερικανών για το όλο εγχείρημα. Το θέμα δεν είναι να μην πέσει μόνο τίποτα στη θάλασσα κατά την υδρόλυση. Το θέμα είναι να μη γίνει καν το εγχείρημα ή αν θέλετε το ότι δε λένε κουβέντα για την περίπτωση ατυχήματος ή διαρροής. Κουβέντα δεν κάνουν για τα απρόβλεπτα προβλήματα της μεθόδου. Η εκκωφαντική σιωπή για μία Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Δε σας απάντησαν καθόλου για τα σοβαρά σχέδια που θα έπρεπε να υπάρχουν στην περίπτωση ενός θαλάσσιου ατυχήματος και τις επιπτώσεις του στο περιβάλλον. Οι Αμερικανοί σε 6 διαφορετικές πολιτείες τους από το 1990 κατέστρεψαν πάνω από 25 χιλιάδες μετρικούς τόνους τέτοιου τύπου (όπως το σαρίν, η «μουστάρδα»), με κόστος κοντά στα 35 δισ. δολάρια. Οι μέθοδοι που χρησιμοποίησαν έγιναν κάτω από ασφαλείς συνθήκες, με ισχυρά τοιχώματα αντιδραστήρων που χρησιμοποίησαν, ισχυρά συστήματα αερισμού για ισχυρές δραστικές ουσίες, αυτοματοποιημένα συστήματα και όχι χειρωνακτικά και πάλι αστοχίες και ατυχήματα είχαν. Εδώ, όπως μαθαίνουμε από τις απαντήσεις στις ερωτήσεις σας, τέτοια δεδομένα πάνω στο πλοίο και σε μικρότερους χώρους δεν υπάρχουν. Οι δοκιμές τόσο πριν, όσο και στο λιμάνι της Ρότα στην Ισπανία από το «Cape Ray» έγιναν μεν, αλλά χωρίς να έχουν καμία σχέση με τις χημικές ουσίες της Συρίας.
Μάλιστα, οι δοκιμές έγιναν για δυνητικά προβλήματα της ίδιας της μονάδας του συστήματος υδρόλυσης, όπως διαπίστωσαν οι ίδιοι οι Αμερικανοί επιστήμονες στην προσαρμογή του στο χημικό οπλοστάσιο και μόνο. Τα όποια μέτρα διασφάλισης αφορούν μόνο το σύστημα πάνω στο πλοίο και για όλα τα άλλα χωρίς Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι σοβαρό να λέει ο OPCW ότι την ευθύνη θα την αναλάβει όποιο πλοίο κάνει το ατύχημα; Επιμένω, αφού όλα βαίνουν καλώς, τότε γιατί δε δέχονται πάνω στο πλοίο και δύο επιστήμονες ανεξάρτητους από την Ελλάδα και την Ιταλία να παρατηρούν με δείγματα τα πάντα;».
Στέλνουν φρεγάτα και οι Τούρκοι
Πάντως, χθες το τουρκικό Γενικό Επιτελείο ανακοίνωσε πομπωδώς – επιδιώκοντας να κερδίσει εντυπώσεις – τη συμμετοχή του στην αποστολή συνοδείας, την οποία βάφτισε βοήθεια στο πρόγραμμα καταστροφής! Πρόκειται λοιπόν να διαθέσει τη φρεγάτα «TCG Salih Reis (F-246)» τύπου ΜΕΚΟ 200. Κατά τη διάρκεια αποστολής η τουρκική φρεγάτα θα φέρει ελικόπτερο SH-70Β Seahawk και θα επιβαίνει επί του σκάφους μια ομάδα για χημική-βιολογική-ραδιολογική και πυρηνική άμυνα (ΠΡΒΧ) και μία ομάδα Ειδικών Δυνάμεων του Ναυτικού (»βατράχια»).
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «MV Cape Ray» έχει εξοπλιστεί με συστήματα ασφαλείας (φίλτρα κ.λπ.) για το προσωπικό και τους επιστήμονες που τοποθετήθηκαν σε χρόνο ρεκόρ στις ΗΠΑ και για το έργο αυτό η ομάδα εργασίας πήρε ειδικό βραβείο, ώστε εδώ στη Μεσόγειο να μας καθησυχάσουν. Όμως, το όλο σύστημα αφορά στο τι συμβαίνει πάνω στο πλοίο και καν πέριξ αυτού. Οι μηχανικοί NSWCDD της CBR Άμυνας σχεδίασαν το σύστημα του πλοίου με όρους συλλογικής προστασίας και ο εξοπλισμός εξασφαλίζει σε όλα τα επίπεδα συνθήκες προστασίας, όπως αναφέρεται – μιλώντας πάντα για τα συμβαίνοντα πάνω στο πλοίο.
Όλα τα απόβλητα από τη διαδικασία της υδρόλυσης στο πλοίο «MV Cape Ray» θα είναι διασφαλισμένα, επισημαίνεται από τους Αμερικανούς. Θα αποθηκεύονται δε επί του σκάφους, μέχρι να διατεθούν σε εμπορικές εγκαταστάσεις που καθορίζονται από τον Οργανισμό για την Απαγόρευση των Χημικών Όπλων, ενώ παραπροϊόντα (απόβλητα) υδρόλυσης δε θα διαχυθούν στη θάλασσα ή τον αέρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου